måndag 12 maj 2014

Ett nytt pb på Gädda i båten!

Det har regnat ett tag nu, väldigt mycket. Så även i Söndags men det hindrade inte mig och Jens att åka på jakt efter de gröna!
Vi bestämde kvällen innan att vi skulle ta sovmorgon innan vi gav oss iväg ut i regnet så jag åkte iväg och hämtade Jens vid 09:30. Framme vid sjön, regnet stod som spön i backen!
Vi kastade i båten och gav oss ut och började nöta på en plats där det kommit upp mkt grov fisk. Funkade inte så vi bestämde oss att åka över på andra sidan.
Jag kastade min Bandit padletail mot strandkanten, Vevade några varv sedan duckade jag när Jens skulle kasta med taskig vinkel, SMACK sa det.
Gäddan högg ytligt så man såg hugget, alltid trevligt. Vi nötte av några vikar och fick en del mindre fiskar. Under tiden vi fiskade märkte vi något, alla fiskar vi fått har huggit i näckrosorna. Vi började då rikta alla kast in i skiten, vilket skulle ge resultat i storlek!

Klockan var kring 15 och det var ett tag sedan det hade hänt något men så högg det på jens Real Eel, Hugget var hårt och det var tyngd i mothugget. När den visade sig första gången såg vi att det var en bättre fisk. Fisken landades och vi noterade först en enorm skalle på en grov fisk. När Jens tog fram vågen så stack jag ut hakan o sa de, denna väger över 10, det tror jag!
Vi lyfte i den i säcken och Jens vägde, efter 2 sekunder klämmer han fram ett leende. Mycket riktigt, 10+! Äntligen fick han sin 10+ fisk som han var väl värd! Riktigt kul!

Vi låg kvar i området och fiskade "driftandes" med Ipiloten och kom fram till en liten vik. Här inne vill jag fan få en fisk nån gång sa jag så jag la ett kast in i viken, betet landar, smack! Wolf tailen hann knappt landa innan det högg och en 6,5a var snabbt drillad!.

Vi gav oss över till andra sidan igen och driftade på samma sätt över näckrosorna och det högg för mig igen, kändes som en skaplig fisk. Väl i båten visade det sig vara en godkänd fisk på omkring 7,5kg. Vi fortsatte nöta på och gled in i en vik, här finns ingen fisk sa Jens och kastade o vad händer. Ännu en grov fisk var krokad och pulsen steg. vi hade sagt det efter 10an att en till över 10 skulle inte va fel. När fisken var landad så lyfte jag den o sa att det är inte omöjligt men det är ett gränsfall.
Mycket riktigt vågen visade 9,52, men vad gjorde väl det när vi redan fått en riktigt fin fisk.

Totalt fick vi 19 fiskar över dagen. Sjukt bra dag!

Blött var det men fisk fick vi! en kul 6,5a!

Min största för dagen! ca 7,5kg! Båda tog på en Wolf Tail!

Jens med sin 9,52a tog en real eel 30 cm!

Och här! Jens nya pb på hela 10,45Kg! Riktig kul! även den på 30cm real eel!

Riktigt bra dag! som sagt ;)
ha det!

torsdag 8 maj 2014

Monstergädda i båten!

Jag och två vänner hade pratat en tid om att göra ett fiskepass efter gädda ihop, självklart skulle de få följa med ut på lite gäddfiske.
William och Hampus som dom heter har nyligen börjat fiska ganska mycket, men mest från land på en avslappnande nivå. Så jag tänkte att jag skulle ta med dom ut på en sjö där vi ofta får fiskar över 8kg.

Taggade som tusan drog vi iväg och sjösatte båten. Metoden för dagen var Trolling. Väl ute på sjön var första timmen seg och jag var smått oroad, men på andra varvet högg det på ett av mina spön och jag kände direkt att det var en mindre fisk. väl vid båtkanten konstaterade jag att det var en mindre fisk på kring 3 kg, en liten fisk i mina ögon. Medan de andra två tyckte det var en riktigt fin fisk. vilket gjorde mig påmind om att jag med har tyckt att detta var en stor fisk och hur kräsen man har blivit på vad som är en stor fisk.
Vi fortsatte trolla och körde över samma fläck igen och det högg igen, denna gång på Willes spö, han blev alldeles till sig och han sken av glädje, riktigt roligt!!
Vi fortsatte över till andra sidan trots att vi hittat en bra fläck. Magkänslan och tidigare fiskepass sa att vi borde prova där.
När vi var framme påbörjade vi en vid 180graders sväng ut mot sjön igen. Precis i inledningen av svängen löste Hampes paravan ut o det gick ut några meter lina.

fisken var lugn och gick djupt, som alla andra fiskar under tidigare pass. Så jag tänkte inte mer på det än att jag sa att det är ett gott tecken, men hade inga förväntningar själv. Första gången jag såg fisken sa jag jäklar va lång den är, den väger nog över 5kg, och det hade jag rätt i. När den var klar för landning så var det jag en solklar 8+ och glädjen var på topp! När jag lyfte fisken i säcken och kände tyngden sa jag till hampe att denna väger nog över 10!
Hampe skrattar nervöst samtidigt som knäna skakar, liksom på mig. Den riktiga choken kom när vågen visade dagens dom. Nervositeten hoppade snabbt på mig med och jag säger med en skakig stämma: Den väger över 12!!!
Lyckan var total och samtliga i båten skakade och skrattade.
Efter fotografering fick den sin frihet åter och som sagt, lyckan var total! Den följande halvtimmen satt vi bara o funderade på vad som hade hänt. HELT sjukt!

När vi hämtat oss efter händelsen la vi ut spöna igen och trollade med korta släpp igenom ett parti med näckrosor. Det högg på hampes spö igen och denna fisk var godkänd den med! en fisk på kring 6,5 kg.
Dagen gick och det högg titt som tätt. när dagen var över hade vi landat 15 fiskar. varav endast 2 var hampes, men det räckte!
Betet för dagen var Westins jätte! En storfavorit som får extremt mycket tid!
Kan varmt rekommendera 23 och 18 cm
Det var en riktigt rolig dag med roligt sällskap!

Fin pose!

Wille gör sin snyggaste "solen i ögonen" pose

Och här har vi henne! En fantastisk dam på 12,34kg! tyvärr mätte vi den ej men nog är den 120+ alla dagar! Helt galet!
Betet var såklart Westins Jätte 23cm.
Grattis hampe!!

onsdag 16 april 2014

Längd PB på gädda!

Här kommer ett försenat blogginlägg om ett bra fiskepass för ett tag sedan!
Planerna om detta pass kokades ihop redan på hemresan från Sportfiskemässan. Planen var att vi fiskeintresserade grabbar i kompisgänget skulle ut och prova lyckan ihop, vi blev totalt 5st fördelade på 2 båtar och en flytring.
Vädret var skönt och sällskapet bra! Jag och Jens var extra taggade på att fiska så vi stack ut innan de andra då vi visste att fisket på sjön vart sjukt bra dagarna innan!
Vi var i sjön vid klockan 8 och planen var att trolla över till andra sidan där vi skulle börja spinnfiska, sagt och gjort vi drog över och började kasta men det kändes inte hett. vi kastade en stund och kände oss mer och mer sugna på att trolla.
Efter en tid började de andra ramla ner till sjön och vi började trolla i väntan på dom. och det började hugga, innan vi mötte upp våra vänner hade vi fått 10 fisk, jämt fördelat med 9 till jens och en till mig!..... nåja de hugger iaf!
vi tog ett snack med grabbarna och snackade lite taktik. Efter det fortsatte vi o trolla. Det fortsatte hugga och turen hade gått över till min sida av båten, helt plötsligt stod det 10 lika! Vi trollade i en cirkel med 2 spön var och huggen kom på samma ställen varje gång!
Dagen gick över i eftermiddag o vi började spinna lite halvhjärtat med de andra, men tröttnade fort och fortsatte trolla! Dagen gick o vi fick fisk då och då men inget bättre, vi hade kul endå men det är ju alltid kul när något bättre kliver på! och tillslut kom det!
I en innerkurva löste min paravan och jag lyfter spöt o krokar! Det kändes bättre, men jag va inte säker. Efter några sekunder säger jag åt jens: Riv upp grejerna den kan va stor. Fiske kändes rung och lugn, Härlig känsla!! den gjorde några språng innan det kunde håvas och ja det va en klart godkänd fisk!
Fisken va ganska lång men tyvärr slank, väl i vågnätet visa det sig vara en fisk på ca 9 kilo, en bra fisk. Och det blev bättre när den mättes och visade sig vara 112cm, nytt längdpb för mig, ingen superlång fisk men endå. Kul endå! Dagen slutade med totalt 30 gäddor och samtliga tog på Westin jättar i modellerna 18 och 23 cm. Ett klassiskt beta jag har stort förtroende för!!

Jens med en tjock gädda!

En 6-7kg fisk! En av fler i en huggsexa! Varmt blev det så tröjan rök!

Och här har vi dagens fisk! 112cm

som sagt, lång och smal!

På vägen hem gick Adolf agera bogseringslina när deras batteri dött!
Tack för en bra dag!!

söndag 9 mars 2014

10+ På spinn!!

Tjenare! det var ett jäkla tag sen jag bloggade! men nu är det dags att ta upp det igen! Sen senaste inlägget har jag fiskat ganska mycket gädda, mest spinnfiske och det har gett resultat! har fått ganska många men framför allt 2 fina! så jag börjar fastna mer och mer för spinnfisket!

Senaste passet var i lördags och den dagen gick över förväntan! Dagen började med att jag och dan råkade ut för en mindre fastkörning vid sjön, men det löste vi snart! Efter den konstaterade vi att vi omöjlig kunde komma upp med bilen igen om vi backade ner hela vägen. så vi packade alla våra saker på kärran med båten och puttade kärran ner till sjön! Nerför gick det ju lätt men det skulle bli värre uppför!

Båten är packad och vi var på gång ut! Vädret i skogen var väldigt varmt och skönt men vi visste vad som väntade ute på sjön! Det va utlovat vindar på upp emot 15sek/m! Men det gjorde ingenting visade det sig senare!

Lillbåten med minnkota I-pilot.

Vi tog oss ut genom den lilla kanalen och började fiska direkt, dan fick en fisk ganska omgående precis utanför land. Förmiddagen gick o dan fick några mindre fiskar men inget mer, jag däremot lyckades med tidernas overrun! Så det tog upp en timme av dagens fiske, Tack dan för hjälpen! haha. Vi hade vid lunch fiskat oss över till andra sidan sjön där det brukar vara hett. Men när vi fiskat av nästan alla heta platser där funderade vi på att dra över till andra sidan igen, men vi beslutade att vi skulle ta en sista hotspot vilket jag aldrig kommer ångra trots hård vind! vi ankrade upp med elmotorn som funkar sjukt bra i hård sjö och började fiska. Hepp tänkte vi den stora fisken vi brukar kunna lura här verkar inte va hemma MEN! Strax där efter kom det! Hugget med stort H! Det var ett bestämt hugg men jag var ännu osäker om vad som tagit min wolf tail! när fisken närmade sig båten så såg jag bara hur den gick djupt och i sidled, då kändes det bra! väl när den bröt ytan första gången så såg jag att det rörde sig om en 8a iaf! Fattade inte förens vi vägde fisken hur stor den verkligen var! Fisken Pressade vågen till 10,3kg!!! På spinn! sjukt kul och faktiskt min första tia på spinn! Längden var 108cm och betet en wolf tail i färgen ocean blue! såklart!

Dagen fortsatte och vi fortsatte fiska pålands och fick först några mindre! sen vid klockan 3 typ fiskade vi i en sjukt liten vik ingen av oss trodde på men efter 3-4 kast nöp det till i andra änden på dans lina. fisken gav storfisks signaler, var lugn och bara simmade djupt i sidled! fisken vägde 8,4 kg och var lika lång som min fisk, sjukt att de kan variera så i vikt! En väldigt bra fiske dag!!

Ska säga det med att dethär med att fiska sakta innan leken behöver inte vid alla tillfällen stämma! dock tror jag det är viktig vid fiske efter grov fisk men det är inte alltid säkert! även om det är kallt i vattnet så bör man prova att fiska fort! Riktigt fort ibland. senast så trollade dan sin jerks när vi transporterade oss och det högg för det! vi körde i ca 2,8 knop och han fick 3 st på det viset! man måste våga prova sig fram! Det var likadant första passet denna säsong med! vi fiskade efter regelboken för kallvaten men fick inget! sen började vi fiska jerkar i ytan så fort vi kunde och då hävde vi upp fisk!

Här har vi en fet madam som jag tog i mellandagarna på 9,04 kg! även denna tagen på Wolf tail ocean blue! även den på spinn!

Det var allt för idag! Tack och hej!

söndag 27 oktober 2013

Monstergös! - En riktig drömfisk!

Tjenare! Här varit dåligt med skrivande här på sistone! Har inte haft något vettigt att skriva här just utan de fångster jag fått har jag lagt direkt på facebook!

Men nu har jag något jag vill tala om för er! Jag sitter i skrivande stund i Dalarna och tänkte rapportera om en riktig drömfisk! Det är nämligen så att jag har fått min livs Gös! Jag hade släppt på några fiskar under dagen utan framgång, men jag fortsatte nöta och tillslut släppte det! jag gled upp på ett så ohyggligt Eko! Släppte snabbt ner min Mega Stike jigg på 23cm i färgen Rainbow. Ingen reaktion till en början men sen sa det bara SMACK i grejerna! Efter en stunds fight så fick jag se fisken bryta ytan och kunde konstatera att det var ett monster till Gös! Vilken känsla! Jag såg att det klart var en stor fisk, men till en början insåg jag inte hur stor det verkligen var! Det var inte förens efter vägning och mätning som jag förstod hur pass stor den var!

Och här är hon! den fisk jag är mest stolt över!
En Präktig gös på 8,7kg @ 96cm!
kan man vara annat än glad!
Nu kommer största fokus ligga på att fånga en monstergädda!
detta var allt för idag! på återseende!

fredag 26 juli 2013

Bäcköring!

Tjena! detta inlägg handlar om myrfiske!.. några polare till mig har länge tjatat om att jag ska med ut i skogen och jaga bäcköring, men jag brukar bara garva åt dom. men tillslut så gav jag mig och hakade på! vi klev ut i skogen och kom fram till en pöl (LÄS 1x1m) o tänkte va i helvete rent ut sagt, hur kan något leva där? i just den pölen var det väl ingen aktivitet för tillfället så vi knallade ner. där hittade vi ett lite större område med vatten, så jag viftade ut min gula forsslända och smack! min första och definitivt största bäckis satt på kroken!.. jag blev ganska förvånad kan jag säga! och det var en fin fisk!! så nu lär jag ju hänga med fler gånger!..

och där har vi henne! en mörk, vacker rödprickig bäcköring på straxt under kilot!

Mitt ute i skogen!

Härjedalen!

Tjenare! i år har jag varit i härjedalen 2 gånger! det jag riktar mitt fiske åt där är i regel gädda! men i år blev det annat med då gäddfisket gick dåligt! det enda vettiga som hände under gäddfisket var ett ordentligt hugg och en kort drill innan fisken klev av! det kändes långa vägar att fisken var grov!, men så är det! speciellt när man fiskar med westins originalkrokar........ haha. i övrigt fick jag några snipgäddor. övrig tid spenderade jag antingen med ulspöt eller flugspöt! eftersom gäddfisket gick trögt och det var väldigt soligt o skönt så provade jag att fiska abborre, först trollade jag, sen kastade jag, och sen provade jag något jag aldrig provat förut, vertikala i abborrstimmen, och det var så galet kul!! huggen va rätt sjuka med tanke på storleken på fisken! sedan hann jag även med lite harrfiske, i början fick jag bara smått, men tillslut fattade jag hur man skulle göra och sökte mig mot djupare vatten, och då gick det bättre! ;)

Såhär ser för er som inte vet ett abborrstim ut:)

Här har vi de 2 största harrar jag tagit hittills!